Calea Dorobanţilor nr. 104, Cluj-Napoca, România
+40-264-430323/+40-264-595815
bjc[at]bjc.ro

Proiectul european LIBER-IMMS

Servicii interactive de transmitere de mesaje prin Internet şi telefonie mobilă, bazate pe tehnologia RFID, destinate bibliotecilor publice.

Despre LIBER-IMMS

Într-o bibliotecă de împrumut deschisă publicului, în care oamenii vin şi pleacă zilnic şi mii şi mii de documente se împrumută sau se consultă, protejarea inventarului şi comunicarea cu utilizatorii reprezintă o sarcină dificilă, afectată, inevitabil, de erori.

Sistemele curente, bazate în primul rând pe unitatea de citit a etichetei cu barcod şi pe baza de date, nu pot evita problemele generate de introducerea manuală a datelor şi devin complet inutile când e vorba de localizarea sau reaşezarea documentelor pe rafturi.

Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” Cluj a fost partener în consorţiul LIBER-IMMS alături de firma Uniteam – Italia, coordonatorul proiectului, Primăria Bologna – Italia prin Biblioteca „Natalia Ginzburg”, Regiunea Sardegna – Italia prin Biblioteca Generale e di Studi Sardi, Universitatea din Vigo – Spania şi Firma F2 – Italia.

Proiectul LIBER-IMMS a furnizat un set complet integrat de servicii. El s-a bazat pe interoperabilitatea totală a aplicaţiilor RFID (identificarea prin radio frecvenţă) cu sistemul tradiţional de stocare a datelor şi cu sistemele de transmitere automată a mesajelor (prin Internet şi sms-uri).

Proiectul a oferit trei pachete de servicii:

  • Pachetul de servicii pentru bibliotecă a cuprins servicii bazate pe tehnologia RFID care au permis o localizare mai bună şi mai exactă a documentelor, venind în ajutorul activităţii zilnice a bibliotecarilor. Scopul acestui prim pachet de servicii a fost de a economisi costurile legate de manipulare şi inventariere, îmbunătăţind eficienţa bibliotecii.
  • Pachetul de servicii pentru utilizatori a cuprins serviciile bazate tot pe tehnologia RFID, dar integrate strict cu sistemul informatic al bibliotecii, a permis împrumutul şi restituirea documentelor într-o manieră mai facilă şi mai rapidă datorită staţiilor de lucru cu autoservire şi facilităţilor de rezervare via Internet.
  • Serviciile de mesaje pentru utilizatori au cuprins serviciile de comunicaţie care au facilitat accesul la activităţile tradiţionale ale bibliotecii de rezervare/împrumut/returnare. Utilizarea e-mail-ului şi a sms-urilor, generate automat, au dat o satisfacţie mai mare utilizatorilor şi au crescut gradul de comunicare. Interfaţa web, special creată, perminte accesarea contului utilizatorilor, căutarea şi rezervarea de documente.

Proiectul a fost cofinanţat cu sprijinul Comisiei Europene în cadrul programului eTen.

 

Scroll Up