Modele de promovare a bibliotecilor în social media: fenomenul BOOKSTAGRAM
DANA ZAHARIA
Bibliotecile se află într-o continuă schimbare și optimizare în raport cu noile tehnologii, noile nevoi informaționale și noile contexte sociale. La fel ca în cazul canalelor de comunicare și promovare, bibliotecile trebuie să-și schimbe constant instrumentele și să se adapteze la funcționalitățile lor. Rețelele sociale sunt instrumente care apar și se dezvoltă continuu, devin populare sau pierd din notorietate, atrag un număr mai mic sau mai mare de utilizatori. Bibliotecile trebuie să țină cont de diverse aspecte când aleg să utilizeze o platformă, raportându-se la grupurile țintă și preferințele lor.
Instagram este un instrument de actualitate și frecvent utilizat de biblioteci pentru a-și promova colecțiile și programele. Platforma cuprinde, majoritar, grupuri formate din adolescenți și adulți tineri, intervalele de vârstă predominante fiind 25-34 (31,6%) și 18-24 (29,5%).
Este important ca bibliotecile să-și conceapă și să-și dezvolte o identitate digitală și un brand atractiv în raport cu predilecțiile grupurilor țintă și ținând cont de tendințele urmărite pe Instagram (de organizațiile din arii asemănătoare de activitate sau din alte domenii, dar care pot reprezenta un model de bune practici).