Calea Dorobanţilor nr. 104, Cluj-Napoca, România
+40-264-430323/+40-264-595815
bjc[at]bjc.ro

Proiectul NewEduLib. Dezvoltarea competențelor cheie ale personalului de specialitate în cadrul Bibliotecii Județene „Octavian Goga” Cluj

Proiectul NewEduLib. Dezvoltarea competențelor cheie ale personalului de specialitate în cadrul Bibliotecii Județene „Octavian Goga” Cluj

MARIAN SUCIU

Lumea actuală, marcată de globalizare, diversitate culturală și progres tehnologic accelerat, impune necesitatea unei pregătiri continue pentru viitor. În acest sens, formarea educațională continuă și dobândirea de competențe noi devin elemente fundamentale în dezvoltarea individuală și adaptarea la cerințele unei societăți aflate în transformare. Având în vedere nevoia generală de adaptare la realitățile noii lumi, biblioteca este nevoită să se reinventeze pentru a se adapta. În primul rând, biblioteca publică trebuie să se transforme în al „treilea spațiu”, un spațiu între cel de acasă și cel de la muncă, adică un loc care „întreține interacțiunea socială, întărește comunitatea [locală] și îmbogățește cultural” pe cel care îi trece pragul. În al doilea rând, bibliotecarii trebuie să se transforme, la rândul lor, din păstrători ai cărților și cunoștințelor în formatori culturali care să pregătească utilizatorii din comunitatea locală în dobândirea competențelor de bază necesare adaptării la această lume dinamică și puternic tehnologizată.

În acest context de schimbare a paradigmelor, „în anul 2005, Consiliul Europei [a definit și] a aprobat lista celor 8 grupe de competențe necesare a fi formate la absolvenții instituțiilor preuniversitare”, dar și la adulții de astăzi, prin intermediul diverselor programe de formare educațională continuă. Cele 8 grupe de competențe-cheie includ: competențele de alfabetizare; competențele multilingvistice; competențele legate de domeniul științei, tehnologiei, ingineriei și matematicii; competențele personale, sociale și de a învăța să înveți; competențele digitale; competențele cetățenești; competențele antreprenoriale și competențele legate de sensibilizare și expresie culturală.

Întreg articolul

 

Scroll Up